ارگونومی و انجام امور منزل - سلامت زنان
سلامت نسل ها

ارگونومی و انجام امور منزل

استراحت در منزل

مبل و کاناپه مورد استفاده برای استراحت و لم دادن باید تکیه­گاه مناسبی برای کمر و گردن داشته باشد. محل نشستن مبل یا کاناپه باید نرم و قابل انعطاف باشد و در اثر وزن بدن، حدود ۶ تا ۱۰ سانتی متر فرود و پشتی آن باید حالت طبیعی (S مانند) ستون مهره­ها را حفظ کند. بلندی مبل یا کاناپه باید در حدی باشد که باعث آویزان شدن پاها نشود. میز و صندلی­‌ها باید راحت باشند و هیچ بیرون ‌زدگی، تیزی، میخ کج یا بیرون‌زده، لقی و هرگونه عامل آسیب ‌زننده نداشته باشند میز و صندلی باید به اندازه‌ باشد و طوری چیده شده باشد که راحت بتوان رفت‌ و آمد کرد و پشت­شان نشست و بلند شد. چیدمان و زاویه قرارگیری تلویزیون نباید طوری باشد که مجبور شوید ساعت­های طولانی کمر و گردن خود را به اطراف بچرخانید یا بالا و پایین نگه دارید.

انجام امور روزانه

  • برای پوشیدن کفش و جوراب از چهارپایه استفاده کنید تا کمرتان زیاد خم نشود.
  • هنگام پوشیدن شلوار، از صندلی استاده کنید تا تعادل بدنتان حفظ شود.
  • در کنار میز تلفن، از صندلی استفاده کنید تا مجبور نشوید به طور طولانی سرپا بایستید.
  • در طول روز از روشنایی طبیعی استفاده کنید.
  • در هنگام استفاده از جاروبرقی، دسته آن را طوری تنظیم کنید که مجبور به خم کردن خود نشوید.
  • در آشپزخانه وسایلی را که به طور مکرر مورد استفاده قرار می­دهید در طبقه بالایی کابینت زمینی، بگذارید. وسایلی را که کمتر استفاده می­کنید در طبقه پایینی کابینت زمینی و وسایلی را که به ندرت به کار می­برید در کابینت دیواری نگهداری کنید.
  • تا حد امکان از چمباتمه زدن و زانو زدن بر روی زمین خودداری و از صندلی مناسب استفاده کنید.
  • انجام برخی از کارهای منزل، مانند تمیز کاری، آشپزی، خرد کردن سبزی و گوشت، فشار زیادی بر مچ دست وارد می آورد. سعی کنید در هنگام این کارها، مچ دست از حالت طبیعی خارج نشود و به طورمتناوب در بین کار استراحت کنید.
  • هنگامی که در حالت ایستاده در مقابل میز اتو، به اتو کشیدن می پردازید پشت خود را خم نکنید و زیر پای خود تخته کوچکی قرار دهید تا آن پا کمی بالاتر از پای دیگر قرار بگیرد. این کار موجب جلوگیری از درد کمر و پشت می­شود.
  • اگر وزن کالاهای خریداری شده زیاد باشد پس از مدتی در کف دست و انگشتان، احساس درد و ناراحتی می کنید. با استفاده از برخی ابزارهای ساده می توانید به نحو موثر از این عارضه پیشگیری کنید.
  • در هنگام بلند کردن و حمل بار، از چرخش کمر به طرفین خودداری کنید. این کار باعث تشدید فشار وارده به ستون مهره­ها می­شود.
  • وسایل داخل آشپزخانه (مانند اجاق گاز، فر، آب میوه­گیری، چرخ گوشت و …) را در ارتفاعی قرار دهید که هنگام استفاده از آن­ها مجبور به خم شدن نباشید.
  • هنگام شستشوی دست و صورت و مسواک زدن، خم نشوید.
  • کارهایی مانند تمیز کردن دیوار یا سطوح واقع در ارتفاع بالا باعث می­شوند دست­ها در ارتفاع بالاتر از آرنج قرار بگیرند و در نتیجه، فشار زیادی به عضلات دست و مفصل شانه وارد شود و در دراز مدت، درد مزمن شانه و محدودیت حرکت آن ایجاد خواهد شد. این نوع کارها را با وسایل مخصوص خود یا با قرار گرفتن برنردبان، صندلی یا زیر پایی ایمن انجام دهید.

دکتر علیرضا منجمی، مولف کتاب ارگونومی و سلامت

 


دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت زنان