ترمیم سریع تر زخم هایتان را با این مواد غذایی به ارمغان آورید - سلامت زنان
سلامت نسل ها

ترمیم سریع تر زخم هایتان را با این مواد غذایی به ارمغان آورید

ترمیم سریع تر زخم ها

برای ترمیم سریع تر زخم ها این غذا ها را بخورید

 


تحقیقات نشان داده، مصرف درست خوراکی در بهبود زخم ها و جراحات بسیار موثر است. در این مقاله به چند نوع خوراکی مناسب در این زمینه اشاره شده است.

غذاهایی که در بهبود زخم جراحی موثر میباشند باعث تسریع التیام زخم می شوند . برای افزایش سرعت بهبود زخم هایتان باید یک رژیم خوراکی پر پروتئین داشته باشید

رعایت یک برنامه خوراکی صحیح و مناسب به شما در التیام هر چه سریعتر زخم و جراحت کمک می نماید. یک برنامه خوراکی متعادل باید شامل تمام گروههای خوراکی باشد، یعنی شما در برنامه خوراکی هرروز خود به مقدار کافی از پروتئین ها، مغزها، میوه ها و سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب و اسید های چرب غیر اشباع بهره گیری نمایید.

چرا برای ترمیم سریع تر زخم هایمان به تغذیه صحیح نیاز داریم؟

وقتی جایی از بدن زخم میشود و یا دچار آسیب و جراحتی میگردد، بدن سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت تحریک میکند. مواد مغذی موجود در غذاها به بازسازی بافت های آسیب دیده کمک می نمایند و سیستم ایمنی را برای مبارزه با عوامل میکروبی تقویت می نمایند. به طور حتم گزینه غذا های مناسب در برنامه خوراکی سرعت بهبود زخم را افزایش می دهد.

غداهای بهبود دهنده

از بعضی از مواد خوراکی به علت داشتن مواد مغذی خاصی غذا های بهبود دهنده نام برده میشود. این غذاها سرعت ترمیم زخمها و جراحات را افزایش داده و روند درمان را تسهیل می بخشند. این مواد خوراکی عبارتند از:

مواد غذایی حاوی ویتامینC مناسب برای ترمیم سریع تر زخم ها

ویتامین سی برای سنتز ماتریکس بین سلولی بافت ها مثل استخوان، پوست، دیواره رگ های خونی و بافت پیوندی ضروری است، همینطور این ویتامین اثرات آنتی اکسیدانی دارد و از آسیب سلولها پیشگیری می نماید. مواد خوراکی حاوی ویتامین سی عبارتند از:مرکبات، کیوی، خانواده کلم، گوجه فرنگی، خانواده کلم، انواع توت ها و ….

مواد غذایی حاوی ویتامین A مناسب برای بهبود زخم ها

یکی از نقش های مهم ویتامین A در بدن کمک به تولید گلبولهای سفید هست که این سلولها نقش مهمی در مبارزه با عفونت در اطراف زخم ها را دارد. همینطور این ویتامین نقش مهمی در سلامت پوست بدن دارد.

این ویتامین نقش آنتی اکسیدانی نیز دارد و رادیکالهای آزاد که عامل مهمی برای آسیب به سلولها میباشند را خنثی می نماید. مواد خوراکی حاوی ویتامین A عبارتند از:جگر، سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی مثل هویج، انبه، فلفل دلمه ای، سیب زمینی شیرین.

مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا۳

اسیدهای چرب امگا ۳ با کاهش التهاب نقش مهمی در افزایش سرعت بهبود زخم و جراحات دارد. همینطور این نوع از اسید چرب با کاهش التهاب در مفاصل درد را نیز در این مناطق کاهش می دهد. مواد خوراکی حاوی اسید های چرب امگا ۳ عبارتند از:ماهی سالمون، ماهی ساردین، ماهی قزل آلا، ماهی تن، تخم کتان، گردو، خرفه.

یک برنامه خوراکی صحیح در التیام هر چه سریعتر زخم و جراحت کمک می نماید.

• ترمیم زخم ها با مواد غذایی حاوی روی

یکی دیگر از مواد مغذی موثر در بهبود زخم روی یا همان زینک هست. روی در تقویت سیستم ایمنی، تقسیم سلولی، سنتز کلاژن موثر هست و سرعت بهبود زخم و جراحات را افزایش می دهد. مواد خوراکی حاوی روی عبارتند از:گوشت قرمز، غذا های دریایی، مغزها و دانه ها مثل تخم کدو می باشد.

• مواد غذایی حاوی عوامل ضد التهابی برای تسریع بهبود زخم ها

بعضی مواد خوراکی با داشتن عوامل ضد التهابی، التهاب را کاهش داده و از ایجاد عفونت پیشگیری می کنند و روند بهبود زخم را افزایش میدهند. این مواد خوراکی عبارتند از:عسل، آناناس و زرد چوبه. برای این که زخم هایتان به سرعت بهبود یابد ترکیب عسل و زرد چوبه را حتما امتحان نمایید. از دیرباز مصرف موضعی عسل نیز در التیام زخم ها و جراحات بسیار موثر بوده هست.

• با مصرف پروتئین ها ترمیم زخم ها را تسریع ببخشید

برای ترمیم زخم و جراحات بدن به پروتئین بیشتری نیاز دارد، بی شک یک رژیم خوراکی با مقدار ناکافی پروتئین سرعت و شدت التیام زخم را تحت تاثیر قرار می دهد و روند بهبود زخم را کند می نماید. سعی کنید برای افزایش سرعت بهبود زخم هایتان یک رژیم خوراکی پر پروتئین داشته باشید.

منبع: اقتصادنیوز

 

مطالب مرتبط :

 


دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت زنان