برای تقویت ناخن هایتان این مواد غذایی را مصرف کنید. - سلامت زنان
سلامت نسل ها

برای تقویت ناخن هایتان این مواد غذایی را مصرف کنید.

تقویت ناخن ها

مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت ناخن ها

 


به طور کلی مواد غذایی مفید برای ناخن مربوط به مواد غذایی حاوی پروتئین – ویتامین های گروه B – زینک و آهن هستند و برخی از این مواد غذایی شامل  غذاهای خوب و مغذی مانند برنج قهوه ای، آجیل،غلات کامل، سویا ، شیر بدون چربی، تن ماهی، میوه و سبزیجات تازه  که برای ناخن بسیار خوب هستند.

 

 ۱- پروتئین

ناخن ها عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین ساخته می شوند و اگر در رژیم غذایی روزانه افراد پروتئین کم باشد، ناخن ها شکننده و نازک شده و سرعت رشد ناخن ها کم می شود. همچنین رژیم غذایی نامناسب  سبب بروز خطوط سفید رنگی روی ناخن می شود.

 

۲- ویتامین های C و B:

وجود ویتامین C در بدن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی می شود. به منظور افزایش دادن اثرات مفید ویتامین C در بدن، می توانید مواد غذایی حاوی ویتامین C را با مواد غذایی حاوی ویتامین E مصرف کنید، زیرا ویتامین E نیز یکی دیگر از ویتامین هایی است که در سالم بودن و رشد ناخن ها موثر است. ویتامین E سبب بهتر شدن جریان خون شده و در نتیجه عمل اکسیژن رسانی به ناخن بهتر انجام می شود و ناخن ها مستحکم تر باشند.

ویتامین های گروه B مانند ویتامین B12 نیز در سلامت و رشد ناخن ها موثر است و کمبود ویتامین B12 می تواند سبب تغییر شکل آنها شود. از طرفی تغییر شکل نوک ناخن ها می تواند در اثر کمبود یک یا گروهی از ویتامین های B باشد.

 

۳- مواد غذایی حاوی زینک:

روی یکی از عناصر مهم در تشکیل ناخن و سلامت آن می باشد. عنصر روی نقش مهمی در سنتز پروتئین داشته و وجود آن در رشد و سلامت بافت های بدن ضروری است.بنابراین کمبود روی در بدن بر رشد و سلامت ناخن ها تأثیر می گذارد. عنصر روی که برای جذب بهتر به ویتامین B6 نیاز دارد در مواد غذایی مختلفی وجود دارد؛ بهترین منابع حاوی روی شامل گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی و سایر پرندگان) می باشد.

 

۴- مواد غذایی حاوی آهن :

کمبود آهن در بدن می تواند سبب خشکی و شکننده شدن ناخن و همچنین تغییر شکل و بد فُرم شدن آن گردد.   برای جلوگیری از کمبود آهن می توان غذاهای سرشار از آهن مانند:انواع میوه های خشک شده، زرده تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز کم چربی، گوشت مرغ، ماهی و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تُن و انواع دانه ها را مصرف نمود.

 

 نکات مهم برای داشتن ناخن هایی سالم و محکم:

۱- ناخن ها را چهار گوش کوتاه کنید و برائ اینکار بهتر است از قیچی استفاده کنید.

۲- کفش های نوک تیز و تنگ نپوشید چون سبب فرو رفتن ناخن در گوشت پا می گردد.

۳- باید زیر ناخن تمیز باشد و آن رابا آب گرم و صابون خوب بشوئید.

۴- در مانیکور کردن زیاده روی نکنید تصور نکنید برای داشتن مانیکوری خوب باید ناخن ها را تراشید و تمیز کرد. این کار ناخن ها را در معرض بیماری ها قرار می دهد.

۵- عادت جویدن ناخن را ترک کنید.

۶- از لاک های با کیفیت استفاده کنید ،چون لاک هایی که کیفیت خوبی ندارند به ناخن صدمه می زنند.

۷- وقتی لاک را با پاک کننده ها پا ک میکنیم، باید یک مرطوب کننده خوب هم استفاده کینم.

 

 تقویت کننده های ناخن گیاهی

برای تقویت و زیبایی ناخن  نسخه ی طبیعی برایتان داریم که به راحتی در خانه خودتان می تواند آنها را تهیه و استفاده کنید.

یک لوسیون طبیعی که برای تهیه کافی است با مخلوط کمی آب پرتقال، سیر، و روغن زیتون و قرار دادن ناخن هایتان در آن به سرعت ناخن هایتان را تقویت کنید.

(این مطلب جهت افزایش آگاهی شماست و جایگزین مراجعه به پزشک و درمان پزشکی نمی باشد.)

 

منبع: namnak.com

 

مطالب مرتبط :

 


دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت زنان