اهمیت تناسب اندام در کودکان - سلامت زنان
سلامت نسل ها

اهمیت تناسب اندام در کودکان

در میان برخی خانواده ها باوری نادرست شایع است که به فرزندان توصیه می کنند بیشتر غذا بخورند تا چاق و سرحال شوند، در حالی که چاقی برای کودکان بسیار خطرآفرین است. آیا می دانید؟

· سالانه حدود ۴۰۰۰۰۰ نفر به علت بیماری های ناشی از ابتلا به چاقی وعدم فعالیت بدنی کافی جان خود را از دست می دهند.

· کودکان سنین ۱ تا ۵ سال نوشیدن نوشابه را برآبمیوه ترجیح می دهند.

· کودکان حدود ۵ تا۱۰ بار بیش از نیاز روزانه نمک مصرف می نمایند.

· ۵ درصد از کودکان فشارخون بالاتر از حد طبیعی دارند.

· میزان چاقی در کودکان در ۲ دهه اخیر ۲ دهه اخیر ۲ برابرشده است.

· ۳۰-۴۰% کودکان مبتلا به افزایش کلسترول خون هستند.

· شیرپرچرب، پنیر پرچرب (پنیرپیتزا)، کالباس و سوسیس، چیپس و پفک، چند نوع از بدترین غذاها از نظر چربی اشباع برای کودکان است. اگر سلامت کودکان خود را میخواهید تلاش کنید تا ذائقه آنها را به نوعی پرورش دهید که از مصرف این مواد بیشتر پرهیز نمایند.

· فقط یک نفراز هر پنج کودک فقط یک کودک ۵ سهم وعده میوه و سبزی توصیه شده روزانه مصرف می نمایند.

· حدود ۴/۱ سبزی مصرف شده توسط کودکان را سیب زمینی سرخ شده تشکیل می دهد.

تعداد کودکان دچار اضافه وزن وچاق به میزان محسوس درحال افزایش است. کودکان زمان کمتری را به ورزش وتحرک اختصاص می دهند واغلب وقت خود را به تماشای تلویزیون، بازی­های کامپیوتری و… اختصاص می دهند. امروزه خانواده ها به دلیل گرفتاری و مشغله روزانه زمان کمتری را برای طبخ غذا در منزل اختصاص می دهند و مصرف غذاهای آماده طبخ روبه افزایش است.

غذاهایی تهیه شده درکارخانه های مواد غذایی مثل کنسروها، سوسیس، کالباس پیتزا، همبرگر، سیب زمینی نیمه سرخ شده منجمد همه روزه جای بیشتری دربرنامه غذایی خانواده ها پیدا می کنند. بیش از۱۰% کودکان ۲-۵ سال و۱۵% کودکان ۶ تا ۱۹ سال اضافه وزن دارند. مطالعات نشان می دهد که کودکان چاق ۸۰% بیشتر شانس ابتلا به چاقی در بزرگسالی دارند و این نسبت زمانی که پدر یا مادر دچار اضافه وزن باشند بیشتر می شود. اضافه وزن وچاقی در فرزندان بستگی کامل به الگوی غذایی مصرفی خانواده و زمان اختصاص یافته به ورزش و فعالیت بدنی دارد.

اگر شما نگران اضافه وزن وچاقی فرزند خودتان هستید باید راهکارهای مناسب برای کنترل وزن را بیابید. هیچگاه خودتان برنامه غذایی و رژیم لاغری به کودک ندهید. قرار نیست فرزند شما در عرض ۶ هفته ۱۲ کیلو کم کند. وزن افزایش یافته به سرعت بوجود نیامده که به سرعت حذف شود و باید کاهش وزن کاملا تدریجی باشد. حتماً با مشورت کارشناس تغذیه برنامه غذایی مناسب برای کنترل وزن را تهیه نمایید تا برنامه غذایی از نظر مواد مغذی لازم برای رشد کمبودی نداشته باشد وباتوجه به سن وقد ودیگر فاکتورها تهیه شده باشد.

فرزندان والدین چاق بیشتر درمعرض چاقی هستند.اغلب این کودکان به نوجوانان چاق ونهایتاً به یزرگسالان چاق مبدل می گردند. تشخیص ودرمان چاقی در دوران کودکی بهترین روش برای پیشگیری از بیماری­های مرتبط با چاقی ومرگ ومیر ناشی از آن در یزرگسالی می باشد.

ارتباط چاقی دربزرگسالی به چندین فاکتور بستگی دارد: سن شروع چاقی، میزان چاقی، چاقی والدین از آن جمله اند از اضافه وزن درکودک زیر ۳ سال نمی توان احتمال چاقی در یرزگسالی راپیش بینی نمود مگر آن که حداقل یکی از والدین چاق باشد. بعد از ۳ سالگی چاقی با چاقی بزرگسالی ارتباط نزدیک تری پیدا می کند وبا بالا رفتن سن کودک تشدید می شود. اگر چاقی کودک تا ۶ سالگی ادامه پیدا کند احتمال دوام آن ۵۰% می شود و۷۰ تا۸۰% از نوجوانان چاق به بزرگسالان چاق تبدیل می شوند اگر حداقل یکی از والدین چاق باشند احتمال ابتلا به چاقی در کودک با هرسنی افزایش می یابد.

نامتعادل بودن انرژی دریافتی وانرژی مصرفی می تواند موجب به وجود آمدن اضافه وزن شود. ( انرژی دریافتی ناشی از غذای مصرفی می باشد)

توجه نمائید همیشه پیشگیری مقدم بردرمان است لذا مراقب اضافه ون کودک خود باشید.

شیرمادر می تواند خطرابتلا به چاقی درکودکان را کاهش دهد.

مادران باید شیردهی را از نخستین ساعات تولد فرزند شروع نمایند.

در۴ تا۶ ماه نخست نوزاد فقط باید از شیرمادر استفاده نماید دراین دوران هرگز به نوزاد غذای اضافی ندهید مگر به دلیل خاصی پزشک معالج دستور داده باشد.

شیردهی باید یک سال یا بیشتر ادامه یابد.

 


دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت زنان