زایمان شاد – سلامت زنان
سلامت نسل ها

زایمان شاد

افسردگی  یک هیجان منفی است که در پی غم و ناراحتی مداوم، طولانی و شدید در افراد ایجاد می شود که در وزن، اشتها و خواب این افراد و همچنین خلق و خوی افراد تاثیر منفی می گذارد. افسردگی انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها که در بین خانم ها رواج زیادی دارد افسردگی پس از زایمان  است.


افسردگی پس از زایمان

این نوع از افسردگی در خانم ها بعد تولد فرزندشان ایجاد می شود. در این حالت مادر احساس بی حوصلگی، غمگینی، بی علاقگی و حتی اضطراب می کند. ممکن است که در خواب شبانه خود به مشکل برخورد کنند و نتوانند بخوابند. این افراد وظایف و کارهای روزانه خود را به سختی انجام می دهند و احساس می کنند که تمام انرژی هایشان را از دست داده اند. این حالت می تواند منجر به گریه کردن بی دلیل در این دسته از مادران هم بشود.
این حالت عمر کوتاهی دارد و بعد از مدت زمان کوتاهی از بین می رود ولی اگر برخوردی درست و منطقی با این بیماری نشود، ممکن است که افسردگی در فرد باقی بماند.

علت ایجاد غم

با ورود نوزاد و عضو جدید به یک خانواده، تا زمانی که پدر و مادر بتوانند با شرایط جدید خود را سازگار کنند، ممکن است که سختی های زیادی را مجبور شوند تحمل کنند. والدین این فرزند تازه به دنیا آمده مجبورند مدت زمان زیادی را در طول شبانه روز بیدار بمانند و دچار تغییرات در الگوی خوابشان بشوند همچنین تا مدت ها نمی توانند فعالیت های لذت بخش خود را انجام بدهند و یا با دوستانان به تفریح بروند و در کنار این عوامل تغییرات هورمونی نیز در دوران بارداری ، در میزان خلق و خوی مادر تاثیر گذار است.

هرگز برای کمک خواستن دیر نیست

کمک کردن پدر در انجام کارهای نوزاد مثل غذا دادن، تعویض کردن لباس، حمام بردن و … به شدت می تواند به ایجاد روحیه مثبت در مادر کمک کند

اگر شما جزء آن دسته از مادرانی هستید که مبتلا به این اختلال شده اید، نگران نباشید زیرا الان دیگر متوجه شده اید که این اتفاق، اتفاقی است که طبیعی بوده و برای اکثر مادران ممکن است ایجاد شود. هر زمان که متوجه ایجاد این نوع افسردگی در خود شوید می توانید با بالا بردن اطلاعات خودتان و البته کمک همسرتان، از دست این حالت کسل کننده راحت شوید.

عوامل کمک کننده

افسردگی پس از زایمان قابل حل شدن و درمان است. عوامل زیادی می تواند به از بین بردن این اختلال کمک مند.

بالا بردن سطح آگاهی

حتما سعی کنید قبل از بارداری یا تولد فرزند و یا حتی بعد از تولد فرزندتان، به همراه همسرتان به شناخت کامل نسبت به این بیماری برسید. وقتی مادر نوزاد به همراه همسرش می دانند که دقیقا ممکن است چه اتفاقاتی برای مادر بیافتد و چه هیجاناتی را نشان دهد، مقابله و درمان و حتی سازگار شدن با این بیماری بسیار راحت تر انجام می شود.

از تشخیص بیماری نترسید

اگر متوجه شدید که به این بیماری مبتلا هستید، اصلا نگران نشوید و مطمئن باشید که کاملا طبیعی می باشد و در تمام مادران بعد از تولد نوزادشان ایجاد می شود.

کمک پزشک

 اگر بعد از تولد فرزندتان احساس کردید که مبتلا به افسردگی شده اید، در صورت عدم کنترل آن با پزشکتان مشورت نمایید.

توجه، محبت و ابراز احساس مثبت همسر

در طول دورانی که مادر نوزاد مبتلا به افسردگی است، میزان توجه همسر و در واقع پدر نوزاد، همچنین نوع محبت کردن و ابراز احساسات مثبت و نوازش کردن همسر می تواند به شدت از میزان افسردگی مادر کم کند.

مقابله با بی اشتهایی

 در این دوران ممکن است با بی اشتهایی مواجه شوید، سعی کنید حتی اگر میل به خوردن غذا ندارید، غذایتان را به طور مرتب میل کنید. رسیدن مواد غذایی مقوی و ویتامین ها می تواند به کاهش افسردگی در شما کمک کند.

خواب و استراحت خود را تنظیم کنید

 در کنار خوردن مواد غذایی، خواب منظم و استراحت کافی نیز می تواند در کاهش این بیماری در شما کمک کند. از همسر و یا والدینتان و یا حتی یک دوست بخواهید که مدتی از روز را در کنار شما باشد و در انجام کارهای نوزاد مثل شیر دادن و تعویض پوشک به شما کمک کند تا بتوانید به مدت زمان لازم استراحت کنید.

انجام فعالیت های لذت بخش

 مدت زمانی را در طول روز برای انجام دادن کارهای لذت بخش خودتان در نظر بگیرید. حتی اگر زمان زیادی را فرصت نداشتید، هیچ ایرادی ندارد، همین که مدت کوتاهی را برای خودتان وقت می گذارید می توانند به شاد شدن شما کمک کند.

پیاده روی کردن و انجام ورزش های هوازی

افسردگی زایمان عمر کوتاهی دارد و بعد از مدت زمان کوتاهی از بین می رود ولی اگر برخوردی درست و منطقی با این بیماری نشود، ممکن است که افسردگی در فرد باقی بماند.

پیاده روی کردن یعنی تند تند راه رفتن به همراه تنفس عمیق و یا انجام ورزش هایی که حجم بالایی از هوا را وارد ریه های شما می کند نیز می تواند در کاهش این بیماری موثر باشد.

تنفس عمیق و ریلکسیشن

 سعی کنید در طول روز ۵ نوبت نفس عمیق را انجام بدهید. در هر نوبت ۳ الی ۵ بار نفس عمیق بکشید. ریلکسیشن نیز می تواند در کنار تنفس عمیق به کاهش بیماری افسردگی پس از زایمان کمک کنند باشد.

کمک پدر در کارهای عملی مربوط به نوازد

 کمک کردن پدر در انجام کارهای نوزاد مثل غذا دادن، تعویض کردن لباس، حمام بردن و … به شدت می تواند به ایجاد روحیه مثبت در مادر کمک کند.

صحبت کردن راجع به احساساتتان

سعی کنید در این مدت راجع به احساسات و افکاری که آنها را تجربه می کنید با یک فرد مطمئن، مشاور، روانشناس، دوست و یا همسر دلسوزتان صحبت کنید. با مادران دیگر صحبت کنید و از ایجاد این عوامل و همچنین چگونگی درمان این بیماری از آن ها سوال بپرسید.

آکاایران رومینا سادات تجاره، کارشناس ارشد مشاوره


دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت زنان