مواد مغذی پس از زایمان - سلامت زنان
سلامت نسل ها

مواد مغذی پس از زایمان

بچه دار شدن اتفاقی است که زندگی زنان را از هر جهتی تغییر میدهد، اما یکی از بارزترین این تغییرات که اغلب مادران جوان را نگران میکند افزایش وزن است ولی باید توجه داشت که در صورت داشتن یک رژیم غذایی مناسب امکان بازگشت به شرایط پیش از دوران بارداری وجود دارد. مصرف خوراکی هایی که در عین تامین انرژی مورد نیاز بدن برای مهیا نمودن شرایط برای مراقبت مناسب از نوزاد، میتواند خود سبب مصرف مواد اضافی و ذخیره بدن مانند چربی های اضافه نیز میگردد. این مواد غذایی شامل:

۱ – تخم مرغ : آغاز روز با صبحانه ای کامل و دلچسب میتواند علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز مادر تاثیر بسیاری بر روی جوانب مختلف زندگی از جمله شادابی و افزایش تحمل مادر در برابر بیماریهای مختلف داشته باشد. تخم مرغ که حاوی پروتئین زیادی است یکی مواد ضروری در این زمینه محسوب میشود، بویژه در صورتی که زرده تخم مرغ هم به طور کامل مصرف شود و با توجه به تغییرات اساسی که پس از زایمان رخ میدهد و افزایش مصرف کلسترول بدن، با رژیم غذایی فوق مادر افزایش کلسترول نخواهد شد. البته در صورت وجود هرگونه شرایط بیماری باید با پزشک خود مشورت نمائید.

۲ – لوبیا: براساس تحقیقات انجام شده بسیاری از زنانی که به تازگی مادر شده اند، ممکن است به کم خونی مبتلا باشند که میتواند سبب خستگی و بیحالی شود. اما لوبیا و حبوبات منابع بسیاری خوبی برای تامین آهن، فیبر و پروتئین مورد نیاز بدن بوده که به صورتی آهسته و مداوم به مادر انرژی می بخشند و از گرسنگی بیش از اندازه در طول روز جلوگیری میکند.

۳ – شیر و ماست : فواید مصرف شیر و ماست بر کسی پوشیده نیست اما در زمان پس از زایمان مادر نیاز دارد که بخشی از انرژی خود را از این مواد تامین نماید و باید توجه داشت که ماست و شیر پرچرب در این شرایط بسیار مناسبتر است که البته باید برای جلوگیری از بروز یبوست از مواد حاوی فیبر مانند توت فرنگی همزمان با مصرف این مواد استفاده نمود.

۴ – سبزیجات سبز برگدار: بنابر یافته های موجود کمبود فولیک اسید در بدن با ابتلا به افسردگی ارتباط مستقیمی داشته و میتواند در نهایت منجر به تخلیه انرژی فرد گردد. سبزیجات برگدار مانند کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج همگی سرشار از فولیک اسید، آهن و فیبر هستند و به علت کم کالری بودن تاثیری در افزایش وزن ندارند.

۵ – آب : حتی زمانی که فرد چندان احساس خشکی در بدن و تشنگی نمی کند، نوشیدن مقداری آب در افزایش انرژی نقش شگفت انگیزی دارد. یکی از نشانه های خوب مصرف کافی آب، رنگ ادرار است و پر رنگ بودن آن نشانه نیاز بیشتر بدن به مصرف آب بیشتر است.

 


دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت زنان