مکمل قرص آهن در دوران بارداری – سلامت زنان
سلامت نسل ها

مکمل قرص آهن در دوران بارداری

افزایش قابل ملاحظه حجم خون مادر در دوران بارداری نیاز به آهن را افزایش می دهد. در دوران بارداری مغز استخوان فعال ممکن است ۵۰ میلی گرم آهن اضافه و جفت و جنین ۲۵۰تا۳۰۰میلی گرم آهن را به مصرف برسانند. روی هم رفته زن باردار باید بین ۷۰۰تا۸۰۰ میلی گرم آهن اضافه دریافت کند.

 کم خونی مادر با هماتوکریت کمتر از ۳۲ درصد و هموگلوبین کمتر از ۱۱گرم در دسی لیتر مشخص می شود. زن بارداری که مبتلا به کم خونی است خونریزی هنگام زایمان را کمتر تحمل می کند .این افراد نسبت به ابتلا عفونت پس از زایمان مستعد ترهستند.

اکثر این نیازها در نیمه آخر بارداری، هنگامی که نیاز مادر وجنین افزایش یافته است، اتفاق می افتد. توصیه RDA برای دریافت آهن دردوران بارداری روزانه ۲۷میلی گرم است .

به ندرت  زنان باردار به مقدار کافی از منابع غذایی آهن استفاده می کنند. رژیم غذایی کافی حاوی گوشتها ومنابع حیوانی (رژیم پر پروتئین)که دارای میزان بالایی از آهن است حدود ۶میلی گرم آهن در هر ۱۰۰۰کیلوکالری است. بنابراین زنان در سنین باروری که معمولا ۲۰۰۰کیلو کالری روزانه انرژی دریافت می کنند حدود ۱۲mgآهن یا ۶۷ درصد آهن روزانه شان رادریافت می کنندبااین وجود دریافت آهن کمتر از ۱۲mg در روز زنان را درمعرض خطر کمبود آهن و کم خونی ناشی از فقرآهن قرار می دهد. لذا زنان در سنین باروری علاوه بر استفاده از غذاهای غنی از آهن باید از مکمل آن نیز استفاده کنند.

این مکمل ها عامل پیشگیری کننده از کم خونی ناشی از فقر آهن هستند.

برای جذب مطلوب مکمل آهن باید آن را بین وعده های غذایی ودر دوزهای تقسیم شده دریافت کرد و از مصرف آهن با شیر، چای و قهوه خودداری شود.

بهترین منبع غذایی آهن جگر وپس از آن غذاهای دریایی، قلوه، دل، گوشت کم چرب، ماکیان و ماهی است. لوبیاهای خشک و سبزیجات بهترین منبع گیاهی هستند غذاهای دیگری که تامین کننده آهن هستند، عبارتند از: زرده تخم مرغ، میوه جات خشک، دانه های کامل(غلات کامل) نان های غنی شده.

به علاوه منابع غذایی حاوی ویتامین ث،‌ اسید سیتریک و اسید اسکوربیک مانند آب‌ پرتقال، انبه و طالبی، منابع حاوی اسید مالیک و اسید تارتاریک مثل هویج و سیب‌زمینی و محصولات تخمیری مثل سس سویا عوامل افزایش دهنده جذب آهن در بدن هستند.

لیلا شورورزی کارشناس مسئول

واحدبهبود تغذیه جامعه

 


دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت زنان