میزان مصرف ماهی در هفته چقدر بهتر است باشد ؟ – سلامت زنان
سلامت نسل ها

میزان مصرف ماهی در هفته چقدر بهتر است باشد ؟

میزان مصرف ماهی در هفته

میزان مصرف ماهی در هفته. یکی از غذاهایی که مقدارش در برنامه غذایی بسیاری از ما پایین است ماهی و غذاهای دریایی است.

 


 

توصیه می شود هفته ای ۲۲۵ گرم ماهی خورده شود اما متاسفانه بسیاری از ما یک سوم این مقدار را هم نمی خوریم و این یعنی مواد مغذی فراوانی که غذاهای دریایی می توانند به بدنمان برسانند را از دست می دهیم. این مواد مغذی عبارتند از: پروتئین با کیفیت، ویتامین D، سلنیوم و امگا ۳ که برای مغز و قلبتان مفید است.

یکی از دلایلی که مردم به اندازه کافی ماهی نمی خورند این است که بلد نیستند آن را چگونه بپزند و به همین سادگی از کنار چنین غذایی می گذرند.

اما ممکن است دلیل دیگری نیز وجود داشته باشد: نگرانی درباره جیوه. دوز بالای این ماده معدنی طبیعی می تواند سمی باشد. بنابراین متخصصان توصیه می کنند مقدار استفاده خود از ماهی هایی که مقدار زیادی از این ماده معدنی را در خود دارند محدود کنید. به خانم های باردار و شیرده در مورد میزان مصرفشان هشدار داده شده چون سطح بالای جیوه می تواند به سیستم عصبی و مغز در حال رشد نوزاد و کودک آسیب وارد کند.

 

 

ماهی هایی که جیوه کمی دارند

 

 

کنار گذاشتن کامل غذاهای دریایی واکنش بسیار شدیدی است و لازم نیست این کار را کنید. ماهی هایی که جیوه کمی دارند از ماهی های با سطح جیوه بالا خیلی بیشتر هستند، مانند سالمون، قزل آلا و کاد. ماهی هایی مانند اره ماهی، ماهی تن چشم درشت و نیزه ماهی سطح جیوه بسیاری بالایی در خود دارند، چون این ماهی ها دیگر ماهی های حاوی جیوه را می خورند.

بعلاوه درباره جیوه موجود در ماهی ها کمی بیش از حد بزرگ نمایی شده است. در یک تحقیق که سال ۲۰۱۱ انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که جیوه موجود در غذاهای دریایی تنها حدود ۷ درصد جیوه موجود در بدن زنان را شامل می شود. سازمان های بزرگی مانند FDA و EPA توصیه می کنند خانم های باردار غذاهای دریایی پخته را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهند تا مواد مغذی موجود در آنها به رشد کودکشان کمک کند. بنابراین مزایای غذاهای دریایی از خطری که در موردش بزرگ نمایی هم شده بیشتر است.

 

 

میزان مصرف ماهی در هفته

 

 

در پایان باید گفت همه ما می توانیم میزان استفاده خود از ماهی و غذاهای دریایی را افزایش دهیم و حتی می توانیم هر روز از آنها استفاده کنیم. با این حال تنوع در برنامه غذایی لازم است و باید ماهی را در کنار دیگر غذاهای سالم میل کرد تا از مواد مغذی متنوع برای رشد و سلامت استفاده نمود. در صورتی که باردار یا شیرده هستید بیشتر سعی کنید ماهی هایی بخورید که ثابت شده سطح جیوه کمتری دارند.

(این مطلب جهت افزایش آگاهی شماست لذا در صورت باردار یا شیرده بودن یا وجود بیماری خاصی قبل از مصرف ماهی با پزشک خود درباره میزان مصرف ماهی مشورت کنید.)

 

نویسنده: جیل والدبیسر

منابع:

Study: Seafood Doesn’t Expose You to THAT Much Mercury – Study: Seafood Doesn’t Expose You to THAT Much Mercury

How Much Fish Is It Safe To Eat Per Week? What to know before your next sushi order – http://www.womenshealthmag.com/food/fish-serving-size
سلامت نیوز: هفته ای چقدر ماهی بخوریم؟

سایت دکتر کرمانی

مطالب مرتبط :


دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت زنان