ویتامین K (منابع غذایی ویتامین کا و نقش مهم آن در بدن) – سلامت زنان
سلامت نسل ها

ویتامین K (منابع غذایی ویتامین کا و نقش مهم آن در بدن)

ویتامین K

ویتامین K در سال ۱۹۳۵ میلادی کشف و به عنوان ویتامین انعقاد خون که برای جلوگیری از خونریزیهای کشنده ضرورت دارد شناخته شد. این ویتامین برای تشکیل پروترومبین ، به وسیله کبد ، دخالت می کند و کمبود آن سبب خونریزی می گردد.

 


میکروبهای طبیعی روده قادر به ساختن ویتامین K هستند و در صورتی که آنتی بیوتیک های وسیع الطیف به مدت طولانی مصرف شود با از بین رفتن این میکروب ها از سنتز ویتامین K در روده کاسته می شود.
معمولاً بدن انسان مشکل کمبود ویتامین K ندارد زیرا اصولاً میکروبهای دستگاه گوارش به مقدار کافی از این ویتامین سنتز می کند . فقط در نوزادان در چند روز اول تولد که دستگاه گوارش استریل است خطر کمبود این ویتامین وجود دارد .نقش اصلی ویتامین K در انعقاد خون است .

این ویتامین سه عمل مهّم در بدن انجام میدهد:

  • به پیشگیری از خون ریزی داخلی و خارجی کمک میکند.
  • در کم کردن خونریزی عادت ماهیانه __مؤثر است.
  • انعقاد خون را تنظیم میکند.

منابع غذایی ویتامین K

علاوه بر تهیه ویتامین K توسط باکتریها در روده ،  گیاهان سبز مانند اسفناج ، گل کلم ، گوجه فرنگی ، جوانه گندم ، ماهی، جگر و زرده تخم مرغ ،ماست ،روغن نباتی نیز دارای این ویتامین می باشند و نیاز انسان را به این ویتامین برطرف می کنند.

منبع : دانشنامه رشد daneshnameh.roshd.ir

 

مطالب مرتبط :


دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت زنان