ترس از ارتفاع یا آکرو فوبیا از علل تا درمان - سلامت زنان
سلامت نسل ها

ترس از ارتفاع یا آکرو فوبیا از علل تا درمان

ترس از ارتفاع

ترس از ارتفاع یا آکرو فوبیا بیماری نسبتا شایعی است که در افراد در درجات مختلفی دیده می شود.

 


 

فوبیا ترس مرضی واژه ای است که به مجموعه ای از علائم که هنگام ترس از شیء یا موقعیتی ظاهر می شوند ، اشاره می کند افراد می توانند واکنش های ترس را به حیوانات ، موقعیت های اجتماعی یا ارتفاع نشان دهند . بیمار مبتلا به این اختلال به غیرمنطقی بودن ترس خود ، آگاه است ولی در عین حال قادر به مقابله با آن نیز نیست.

 

این ترس به حدی نافذ است که باعث اجتناب فرد از موقعیت های هراس آور می شود یا حداقل به سختی می تواند موقعیت مذکور را تحمل کند و در صورت مواجهه با اضطراب فراوانی در او ایجاد می کند . فرد مبتلا به ترس از ارتفاع ممکن است حتی از تصور قرار گرفتن در ارتفاع یا تصور سرگیجه ناشی از قرارگرفتن در ارتفاع نیز دچار اضطراب شود.

 

 

آکرو فوبیا یا ترس از ارتفاع یکی از رایج ترین ترس ها می باشد

 

 

فرد در مواجه با آن قدرت تفکر و حتی ایستادن را از دست می دهد. برای بسیاری از افراد ترس از ارتفاع هنگامی که فرد در یک جای بلند مانند یک ساختمان بلند و یا در بالای کوهی که به سختی اشیاء دیده می شوند رخ می دهد.و برای برخی دیگر هنگام راه یافتن در بالکن و بالا رفتن از پله ها و ایستادن روی نردبان و یا رانندگی کردن روی پل تشدید می شود.

 

که در این زمان فرد با تپش قلب مواجه می شود و تعادل خود را از دست می دهد . گاهی اکروفوبیا هنگامی رخ می دهد که فرد تجربه ای ناگوار گذاشته داشته باشد. مانند سقوطی که باعث جراحت یا مرگ فردی شده باشد.

 

 

درمان ترس از ارتفاع

 

 

درمان بسیاری از افراد مبتلا به ترس های مرضی فکر می کنند ترس شان احمقانه ، بچه گانه و ناچیز است. به همین علت اغلب سعی در پنهان کردن آن می کنند و تا وقتی که این ترس را پنهان کنند ، همچنان این مشکل وجود خواهد داشت و در زندگی محدود خواهند شد.

حتی پزشکان نیز ممکن است در تشخیص این که دردهای معده ، فشارخون بالا و ضربان تند قلب به دلیل ترس باشد اشتباه کنند .

خوشبختانه ، ترس از ارتفاع درمان پذیر است و بیشتر افرادی که به دنبال درمان ترس خود هستند به طور کامل بر ترس های خود غلبه می کنند.

 

زمانی که فرد نسبت به بد بودن موقعیتی که در آن قرار گرفته است، دچار نوعی وسواس فکری می شود و این افکار منفی بر او غلبه می کند، روانشناسان معتقدند که بهترین راه برای مبارزه با این الگوی فکری، این است که به یک نکته مثبت فکر کند. مانند منظره بیرون از پنجره هواپیما یا فیلمی که در مانیتور روبه روی تان در حال نمایش است؛ این نکته هر آنچه باشد افکار شما را به بیرون از موقعیتی که در آن قرار دارید هدایت و شما را آرام می کند.

 

خودت را سرزنش کن!

 

زمانی که فرد بر شکست هایش تمرکز کرده و به آنها اجازه می دهد ترسش را بیش از پیش تقویت کند در این حالت فرد می تواند خود را حتی به دلیل ترسی که از پرواز دارد ملامت کند اما بهترین راه برای غلبه بر سرزنش خود چیست؟ به یاد خود بیاورید که همین تصمیمی که شما مبنی بر مسافرت با هواپیما گرفته اید در حقیقت به نوعی موفقیت و دستیابی بزرگی برای تان به حساب می آید و این نقطه آغاز یک فرآیند آهسته و پیوسته برای غلبه کامل بر این ترس است.

 

تسلیم نشو

 

زمانی که فرد ناامیدانه احساس می کند هیچ تسلط و کنترلی بر شرایط و محیطی که در آن قرار گرفته ندارد ، ذهن وی از شدت ترس ، فلج شده و او به هیچ عنوان نمی تواند آرامش یابد. بهترین راه برای غلبه بر این نوع ترس این است که به یاد خود بیاورد بر موقعیتی که در آن قرار دارد تسلط دارد. شما بر نفس کشیدن خود و استفاده از تکنیک های آرام بخش ماهیچه ای، تسلط دارید و از این طریق می توانید بر استرس خود غلبه کنید.

 

منتظر فاجعه نباش

 

در این حالت، ترسی که در فرد وجود دارد، باعث می شود که او در رابطه با بد بودن موقعیتی که در آن قرار دارد یا قرار خواهد گرفت، خیالبافی کند. افرادی که ترس از پرواز دارند می گویند این نوع ترس، که تصور کردن فاجعه ای است که از دید آمار و ارقام احتمال وقوعش تقریبا وجود ندارد، رایج ترین الگوی فکری ترس برای آنها به شمار می آید. بهترین راه برای غلبه بر این نوع ترس این است که شخص ترس خود را بپذیرد و آن را به چالش بکشد. زمانی که بر چنین ترسی که در شما به وجود آمده غلبه کردید یا زمانی که در مقابل مشکلات تان قد علم کرده و ایستادید را به خاطر بیاورید.

 

منبع:

پزشک آنلاین / pezeshkonline.ir

hidoctor.ir

 

مطالب مرتبط:

 


دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت زنان