سلامت نسل ها

طب

Rate this post
Rate this post

حدیث (۱) امام رضا علیه السلام :

 

إِنَّ اللّه  تَبارَکَ وَ تَعالى لَم یُبِح أَکلاً وَ لا شُربا إِلاّ ما فیهِ المَنفَعَهُ و َالصَّلاحُ و َلَم یُحَرِّم إِلاّ ما فیهِ الضَّرَرُ و َالتَّلَفُ و َالفَسادُ،فَکُلُّ نافِعٍ مُقَوٍّ لِلجِسمِ فیهِ قُوَّهٌ لِلبَدَنِ فَهُوَ حَلالٌ؛

خداوند تبارک و تعالى هیچ خوردنى و نوشیدنى را حلال نکرده است مگر آن که در آن منفعت و صلاحى بوده و هیچ خوردنى و نوشیدنى را حرام ننموده مگر آن که در آن زیان و مرگ و فسادى بوده است پس هر چیز سودمندى مقوّى براى جسم، که باعث تقویت بدن است حلال شده است.

مستدرک الوسائل و مستنبط المسایل ج۱۶، ص۳۳۳، ح۲۰۰۶۱


حدیث (۲) امام على علیه السلام :

 

 قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام لِلْحَسَنِ ابْنِهِ علیه السلام یَا بُنَیَّ أَ لَا أُعَلِّمُکَ أَرْبَعَ خِصَالٍ تَسْتَغْنِی بِهَا عَنِ الطِّبِّ فَقَالَ بَلَى یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ لَا تَجْلِسْ عَلَى الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ جَائِعٌ وَ لَا تَقُمْ عَنِ الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ تَشْتَهِیهِ وَ جَوِّدِ الْمَضْغَ وَ إِذَا نِمْتَ فَاعْرِضْ نَفْسَکَ عَلَى الْخَلَاءِ فَإِذَا اسْتَعْمَلْتَ هَذَا اسْتَغْنَیْتَ عَنِ الطِّب‏

در سفارشى به فرزند خود امام مجتبى علیه السلام فرمودند: فرزندم! آیا چهار نکته به تو نیاموزم که با رعایت آنها از طبیب بى نیاز شوى؟ عرض کرد: چرا، اى امیرالمؤمنان. حضرت فرمودند: تا گرسنه نشده اى غذا نخور و تا اشتها دارى از غذا دست بکش و غذا را خوب بجو و قبل از خوابیدن قضاى حاجت کن. اگر این نکات را رعایت کنى، از مراجعه به طبیب بى نیاز مى شوى.

خصال ص ۲۲۹


حدیث (۳) امام صادق علیه السلام :

 

لا یَستَغنى أَهلُ کُلِّ بَلَدٍ عَن ثَلاثَهٍ یُفزَعُ إِلَیهِم فى أَمرِ دُنیاهُم وَ آخِرَتِهِم، فَإِن عَدِموا ذلِکَ کانوا هَمَجا: فَقیهٌ عالِمٌ وَرِعٌ و َأَمیرٌ خَیِّرٌ مُطاعٌ و َطَبیبٌ بَصیرٌ ثِقَهٌ؛

مردم هر شهرى به سه چیز نیازمندند که در امور دنیا و آخرت خود به آنها رجوع کنند و چنانچه آن سه را نداشته باشند گرفتار جهل و نابسامانى مى شوند: دین شناسِ داناىِ پرهیزکار، حاکم نیکوکارى که مردم از او اطاعت کنند و پزشک بصیرِ مورد اعتماد.

تحف العقول ص ۳۲۱


حدیث (۴) امام رضا علیه السلام :

 

لَیسَ مِن دَواءٍ اِلاّ و َهُوَ یُهیجُ داءً؛

دارویى نیست مگر این که بیمارى دیگرى را تحریک مى کند.

کافی (ط – الإسلامیه) ج‏۸، ص ۲۷۳ ، ح۴۰۹


حدیث (۵) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

 

 تَجَنَّبِ الدَّوَاءَ مَا احْتَمَلَ بَدَنُکَ الدَّاءَ فَإِذَا لَمْ یَحْتَمِلِ الدَّاءَ فَالدَّوَاء

تا هنگامى که بدنت درد را تحمل مى کند از مصرف دارو بپرهیز، چنانچه درد را تحمل نکردى آنگاه از دارو استفاده کن.

مکارم الاخلاق ص ۳۶۲


حدیث (۶) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

 

ما خَلَقَ اللّه  تَعالى داءً إِلاّ وَ خَلَقَ دَواءً إِلاَّ السامَ؛

خداوند هیچ دردى را بى درمان نیافریده مگر سام (مرگ) که درمان ندارد.

طب النبی ص۱۹ {شبیه آن در بحارالأنوار(ط-بیروت) ج۵۹، ص۷۲، ح۲۷ }


حدیث (۷) امام رضا علیه السلام :

 

اِثنانِ عَلیلانِ أَبَدا : صَحیحٌ مُحتَمٍ و َعَلیلٌ مُخَلِّط؛

دوگروه همیشه مریضند، سالمى که پرهیز می کند و مریضى که پرهیز نمیکند.

 فقه الرضا ص ۳۴۰


حدیث (۸) امام رضا علیه السلام :

 

مَن أَرادَ أَن لا یُوذیَهُ مِعدَتُهُ فَلا یَشرَب بَینَ طَعامِهِ ماءً؛

هر کس مى خواهد معده اش آزارش ندهد، در بین غذا آب نخورد.

طب الرضا(ترجمه امیر صادقی) ص۲۵۸ – بحارالأنوار(ط-بیروت) ج ۵۹، ص۳۲۳


حدیث (۹) امام صادق علیه السلام :

 

 لَا تَدْخُلِ الْحَمَّامَ إِلَّا وَ فِی جَوْفِکَ شَیْ‏ءٌ یُطْفَأُ بِهِ عَنْکَ وَهَجُ الْمَعِدَهِ وَ هُوَ أَقْوَى لِلْبَدَنِ وَ لَا تَدْخُلْهُ وَ أَنْتَ مُمْتَلِئٌ مِنَ الطَّعَامِ.

داخل حمام نشو مگر در حالى که در شکمت چیزى (غذایى) که شدت حرارت معده را خاموش کند وجود داشته باشد، که براى بدن موجب تقویت است و در حالى که شکمت از غذا پر است نیز وارد حمام مشو.

کافی(ط-الاسلامیه) ج۶ ، ص۴۹۷ ، ح۵


حدیث (۱۰) امام رضا علیه السلام :

 

مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا یَشْتَکِیَ مَثَانَتَهُ فَلَا یَحْبِسِ الْبَوْلَ وَ لَوْ عَلَى ظَهْرِ دَابَّتِه‏

 کسى که میخواهد از ناراحتى مثانه شکایت نکند بول خود را نگه ندارد و لو اینکه سوار اسب باشد.

طب الرضا ص۳۵


منبع : شهید آوینی old.aviny.com

احادیث این بخش با توجه به منابع ذکر شده در نرم افزار “جامع الاحادیث نور” بازبینی شده اند.


نظر بدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری