ازدواج - سلامت زنان
سلامت نسل ها

ازدواج

Rate this post
Rate this post

حدیث (۱) پیامبر صلی الله علیه و آله  :

 

إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ فِی النِّصْفِ الْآخَر

شخصی که ازدواج می کند. در حقیقت نصف دین و آئین خود را حفظ کرده است. پس بر او لازم است که برای حفظ باقیمانده ی آن. تقوای الهی را پیشه ی خود سازد.

مستدرک الوسایل ج ۱۴ ، ص ۱۵۴ ، ح ۱۶۳۵۱


حدیث (۲) امام صادق علیه علیه السلام  :

 

مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَهَ الْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ الظَّنَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ

هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت‏ به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند می‏فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان می‏کند.

من لایحضر الفقیه ج ۳ ، ص ۳۸۵ ، ح ۴۳۵۳


حدیث (۳) پیامبر صلی الله علیه و آله  :

 

یُفَتَّحُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ بِالرَّحْمَهِ فِی أَرْبَعِ مَوَاضِعَ عِنْدَ نُزُولِ الْمَطَرِ وَ عِنْدَ نَظَرِ الْوَلَدِ فِی وَجْهِ الْوَالِدَیْنِ وَ عِنْدَ فَتْحِ بَابِ الْکَعْبَهِ وَ عِنْدَ النِّکَاح‏

 

درهای رحمت آسمان در چهار وقت گشوده می‏شود:
۱- موقع بارش باران.
۲- زمانی که فرزند به چهره پدر و مادرش می‏نگرد.
۳- هنگام گشوده شدن در کعبه.
۴- هنگام برپایی مراسم عقد و عروسی.

 

جامع الاخبار (شعیری) ص ۱۰۱ – بحار الانوار (ط-بیروت) ج ۱۰۰ ، ص ۲۲۱


حدیث (۴) پیامبر صلی الله علیه و آله  :

 

 اکثر اهل النار العزاب.

 

بیشترین اهل جهنم انسانهای بی همسر هستند.

 

من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۸۴ ، ح ۴۳۴۹


حدیث (۵) امام صادق علیه السلام  :

 

مَنْ زَوَّجَ أَعْزَباً، کَانَ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ.

 

کسی که مجردی را تزویج کند و امکان ازدواج او را فراهم نماید از کسانی است که در قیامت‏ خداوند به آنان نظر لطف می ‏کند.

 

وسایل الشیعه ج ۲۰ ، ص ۴۵ ، ح ۱۹۳۸


حدیث (۶) امام موسی کاظم علیه السلام  :

 

ثَلَاثَهٌ یَسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ یَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ رَجُلٌ زَوَّجَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ أَوْ أَخْدَمَهُ أَوْ کَتَمَ لَهُ سِرّا

 

سه دسته در روز قیامت، روزی که سایه و پناهی جزء سایه خداوند نیست، در سایه و پناه خدا هستند:
۱-مردی که زمینه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نماید.
۲- مردی که (به برادر مسلمانش خدمت کند.)
۳-کسی که سر برادر مسلمانش را بپوشاند.

 

خصال ص ۱۴۱ – وسایل الشیعه ج ۲۰ ، ص ۴۶ ، ح ۲۴۹۹۴ – بحار الانوار(ط-بیروت) ج ۷۱ ، ص ۳۵۶


حدیث (۷) امام صادق علیه السلام   :

 

اربعه ینظر الله الیهم یوم القیامه من اقال نادما او اغاث لهفان او اعتق نسمه او زوج عزبا

 

چهار کس در قیامت مورد نظر پروردگارند:
۱-آنکه چون طرف معامله پشیمان شود، معامله را برگرداند.
۲- کسی که غم از دلی برگیرد.
۳- کسی که برده‏ ای را آزاد کند.
۴- کسی که بی همسران را به ازدواج درآورد.

 

وسایل الشیعه ج ۲۰ ، ص ۴۶ ، ح ۲۴۹۹۵


حدیث (۸) امیر المومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام :

 

أَفْضَلُ الشَّفَاعَاتِ أَنْ تَشْفَعَ بَیْنَ اثْنَیْنِ فِی نِکَاحٍ حَتَّى یَجْمَعَ اللَّهُ بَیْنَهُمَا.

 

از بهترین شفاعتها، شفاعت‏ بین دو نفر در امر ازدواج است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۳۱ – تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج ۷ ، ص ۴۰۵ – مکارم الاخلاق ص ۱۹۶


حدیث (۹) حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

 

مَنْ تَزَوَّجَ امْرَأَهً لِمَالِهَا وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِجَمَالِهَا رَأَى فِیهَا مَا یَکْرَهُ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِدِینِهَا جَمَعَ اللَّهُ لَهُ ذَلِکَ.

 

هر که با زنی به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند او را به مال وی واگذار می‏کند، و هر که با او به خاطر جمال و زیبائی‏اش ازدواج نماید، در او چیزی را که خوشایند او نیست، خواهد دید، و هر که با وی به خاطر دینش ازدواج کند، خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع می‏ کند.

 

تهذیب الاحکام(تحقیق خرسان) ج ۷ ، ص ۴۰۰ – وسایل الشیعه ج ۲۰ ، ص ۵۱ ، ح ۲۵۰۰۸


حدیث (۱۰) امام صادق علیه السلام   :

 

لَا بَأْسَ بِأَنْ یَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلَى الْمَرْأَهِ إِذَا أَرَادَ أَنْ یَتَزَوَّجَهَا یَنْظُرَ إِلَى خَلْفِهَا وَ إِلَى وَجْهِهَا

 

مانعی ندارد که مرد قامت و صورت زنی را که قصد ازدواج با او دارد، ببیند.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۶۵ ، ح ۳


حدیث (۱۱) محمد بن مسلم  :

 

سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنِ الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَتَزَوَّجَ الْمَرْأَهَ أَ یَنْظُرُ إِلَیْهَا قَالَ نَعَمْ إِنَّمَا یَشْتَرِیهَا بِأَغْلَى الثَّمَنِ.

 

از امام باقر علیه السلام پرسیدم:
مردی که می‏خواهد با زنی ازدواج کند آیا حق دارد او را ببیند؟
امام علیه السلام فرمودند: آری، چون در برابر آن بهای سنگینی می‏ پردازد.

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۶۵ ، ح ۱


حدیث (۱۲) امام علی علیه السلام :

 

إِذَا أَرَادَ أَحَدُکُمْ أَنْ یَتَزَوَّجَ فَلْیَسْأَلْ عَنْ شَعْرِهَا کَمَا یَسْأَلُ عَنْ وَجْهِهَا فَإِنَّ الشَّعْرَ أَحَدُ الْجَمَالَیْن‏

 

هر وقت‏ یکی از شما، بخواهد، ازدواج کند، از اوصاف موی سر زن نیز سؤال کند همچنانکه از چگونگی رخسار او می ‏پرسد. چون که موی زن یکی از دو زیبایی (مو و صورت) اوست.

 

من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۸۸ ، ح ۴۳۶۴ – مکارم الاخلاق ص ۲۰۰


حدیث (۱۳) پیامبر صلی الله علیه و آله  :

 

إِنْ خَطَبَ إِلَیْکَ رَجُلٌ رَضِیتَ دِینَهُ وَ خُلُقَهُ فَزَوِّجْهُ وَ لَا یَمْنَعْکَ فَقْرُه‏

 

هنگامی که مردی از شما خواستگاری کرد که از دین و اخلاق او راضی بودید به ازدواج با او رضایت دهید. و مبادا فقر او ترا از این رضایت‏ باز دارد.

 

مستدرک الوسایل ج ۱۴ ، ص ۱۸۸ ، ح ۱۶۴۶۸


حدیث (۱۴) پیامبر صلی الله علیه و آله  :

 

إذا جاءکم الأکفاء فأنکحوهنّ و لا تربّصوا بهنّ الحدثان‏

 

وقتی که اشخاص هم شان به خواستگاری دختران شما آمدند، به آنها دختر دهید و در کار آنها منتظر حوادث نباشید.

 

نهج الفصاحه، ص ۱۹۱، ح ۱۹۳


حدیث (۱۵) پیامبر صلی الله علیه و آله  :

 

مَا اسْتَفَادَ امْرُؤٌ مُسْلِمٌ فَائِدَهً بَعْدَ الْإِسْلَامِ أَفْضَلَ مِنْ زَوْجَهٍ مُسْلِمَهٍ تَسُرُّهُ إِذَا نَظَرَ إِلَیْهَا وَ تُطِیعُهُ إِذَا أَمَرَهَا وَ تَحْفَظُهُ إِذَا غَابَ عَنْهَا فِی نَفْسِهَا وَ مَالِه

 

پس از اسلام، هیچ نعمتی برای مرد بهتر از زن مسلمانی نیست که هر گاه به او بنگرد، مسرورش کند و هر گاه به او فرمان دهد، اطاعتش نماید و در غیاب او حافظ ناموس و مالش باشد.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۲۷ ، ح ۱ – من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۸۹ ، ح ۴۳۶۸ – تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج ۷ ، ص ۲۴۰


حدیث (۱۶) امام صادق علیه السلام  :

 

إِنَّمَا الْمَرْأَهُ قِلَادَهٌ فَانْظُرْ مَا تَتَقَلَّد

 

زن همانا گردنبندی است، نیک بنگر که چه گردنبندی را به گردنت آویزان می‏کنی.

 

معانی الاخبار ص ۱۴۴ – وسایل الشیعه ج ۲۰ ، ص ۳۳ ، ح ۲۴۹۵۶


حدیث (۱۷) پیامبر صلی الله علیه و آله  :

 

إِیَّاکُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَهُ الْحَسْنَاءُ فِی مَنْبِتِ السَّوْءِ.

 

بپرهیزید از سبزه‏ هایی که در مزبله می‏ روید. عرض شد: یا رسول الله! سبزه‏ هایی که در مزبله می‏روید چیست؟ حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:زن زیبایی که در خانواده پست و ناشایست‏ به وجود آمده باشد.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۳۲ – من لا یحضره الفقیه ج ۳ ، ص ۳۹۱ ، ح ۴۳۷۷ – مکارم الاخلاق ص ۲۰۳


حدیث (۱۸) پیامبر صلی الله علیه و آله  :

 

تَزَوَّجُوا الْأَبْکَارَ فَإِنَّهُنَّ أَعْذَبُ أَفْوَاهاً وَ أَرْتَقُ أَرْحَاماً وَ أَسْرَعُ تَعَلُّماً وَ أَثْبَتُ لِلْمَوَدَّه

 

با دختران باکره ازدواج کنید زیرا که دهان آنان شیرین و رحمشان مناسبتر است و زود چیزی را یاد می‏گیرند و محبتشان پایدارتر است.

 

نوادر(راوندی) ص ۱۲ – بحار الانوار(ط-بیروت) ج ۱۰۰ ، ص ۲۳۷ ، ح ۳۰


حدیث (۱۹) امام صادق علیه السلام:

 

إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أَتَزَوَّجَ امْرَأَهً وَ إِنَّ أَبَوَیَّ أَرَادَا غَیْرَهَا قَالَ تَزَوَّجِ الَّتِی هَوِیتَ وَ دَعِ الَّتِی یَهْوَى أَبَوَاکَ.

 

من می‏خواهم با زنی ازدواج کنم ولی پدر و مادرم مایلند با دیگری ازدواج کنم. امام علیه السلام فرمودند: با زنی که خودت مایل هستی ازدواج کن، و زنی را که پدر و مادرت [بدون رضایت تو] انتخاب کرده ‏اند، رها کن.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۴۰۱ – تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج ۷ ، ص ۳۹۲ – وسایل الشیعه ج ۲۰ ، ص ۲۹۳


حدیث (۲۰) حضرت محمد صلی الله و آله و سلم:

 

إنّ من یمن المرأه تیسیر خطبتها و تیسیر صداقها

 

از نشانه‏ های برکت زن آن است که خواستگاریش بی تکلف و آسان انجام گیرد.

 

نهج الفصاحه ص ۳۴۲ ، ح ۹۲۹


حدیث (۲۱) حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

 

لا یخطب احدکم علی خطبه اخیه

 

هیچ یک از شما زنی را که دیگری خواستگاری می‏ کند، خواستگاری نکند. [تا اینکه با او ازدواج کند و یا اینکه منصرف شود. اگر منصرف شد خواستگاریش بلامانع است.]

 

الفائق فی غریب الحدیث ج ۱ ، ص ۱۲۶


حدیث (۲۲) حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

 

شَارِبَ الْخَمْرِ لَا یُزَوَّجُ إِذَا خَطَب

 

شرابخوار اگر تقاضای ازدواج کرد قبول نکنید.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۰۰ – تهذیب الاحکام(تحقیق خرسان) ج ۷ ، ص ۳۹۸ ، ح ۱۵۹۱


حدیث (۲۳) امام رضا علیه ‏السلام :

 

مِنَ السُّنَّهِ التَّزْوِیجُ بِاللَّیْلِ لِأَنَّ اللَّهَ جَعَلَ اللَّیْلَ سَکَناً وَ النِّسَاءُ إِنَّمَا هُنَّ سَکَنٌ.

 

مراسم عروسی در شب، سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است، چرا که خداوند شب را مایه آرامش قرار داده و زن هم آرامش خاطر است.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۶۶ ، ح ۱ – تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج ۷ ، ص ۴۱۸


حدیث (۲۴) حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

 

لَا وَلِیمَهَ إِلَّا فِی خَمْسٍ فِی عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِکَارٍ أَوْ رِکَاز

 

سور و ولیمه در پنج مورد است:
۱- عروسی ۲- تولد اولاد ۳- ختنه کردن نوزاد ۴- خریدن خانه ۵- بازگشت از سفر مکه.

 

من لا یحضره الفقیه ج ۳ ، ص ۴۰۲ – خصال ص ۳۱۳


حدیث (۲۵) امام صادق علیه ‏السلام :

 

إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله و آله و سلم) حِینَ تَزَوَّجَ مَیْمُونَهَ بِنْتَ الْحَارِثِ أَوْلَمَ عَلَیْهَا وَ أَطْعَمَ النَّاسَ الْحَیْسَ.

 

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در هنگام تزویج «میمونه‏» دختر «حارث‏» ولیمه داد و با غذای معجون خرما از حاضرین پذیرایی فرمود.

 

محاسن ص ۴۱۸ – کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۶۸ – تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج ۷ ، ص ۴۰۹


حدیث (۲۶) امام رضا علیه السلام :

 

إِنَّ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِینَ الْإِطْعَامَ عِنْدَ التَّزْوِیج‏

 

سور دادن و اطعام در ازدواج، از سنت پیامبران است.

 

محاسن ص ۴۱۸ – کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۶۷


حدیث (۲۷) حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

 

أَفْضَلُ نِسَاءِ أُمَّتِی أَصْبَحُهُنَّ وَجْهاً وَ أَقَلُّهُنَّ مَهْراً.

 

بهترین زنان امت من زنانی هستند که خوشروتر و مهریه ایشان کمتر باشد.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۲۴ – من لا یحضره الفقیه ج ۳ ، ص ۳۸۶


حدیث (۲۸) امام صادق علیه السلام :

 

أَنَّ مِنْ بَرَکَهِ الْمَرْأَهِ قِلَّهَ مَهْرِهَا وَ مِنْ شُؤْمِهَا کَثْرَهَ مَهْرِهَا

 

از برکات زن کمی مهریه اوست ، و از شومی اش زیادی مهریه.

 

من لا یحضر الفقیه ج ۳ ، ص ۳۸۷ – مکارم الاخلاق ص ۱۹۸


حدیث (۲۹) امام علی علیه السلام :

 

لَا تُغَالُوا بِمُهُورِ النِّسَاءِ فَتَکُونَ عَدَاوَه

 

مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی گردد.

 

وسایل الشیعه ج ۲۱ ، ص ۲۵۳


حدیث (۳۰) حضرت محمد صلی اله علیه و آله و سلم :

 

لَوْ أَنَّ جَمِیعَ مَا فِی الْأَرْضِ مِنْ ذَهَبٍ وَ فِضَّهٍ حَمَلَتْهُ الْمَرْأَهُ إِلَى بَیْتِ زَوْجِهَا ثُمَّ ضَرَبَتْ عَلَى رَأْسِ زَوْجِهَا یَوْماً مِنَ الْأَیَّامِ تَقُولُ مَنْ أَنْتَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالِی حَبِطَ عَمَلُهَا وَ لَوْ کَانَتْ مِنْ أَعْبَدِ النَّاسِ إِلَّا أَنْ تَتُوبَ وَ تَرْجِعَ وَ تَعْتَذِرَ إِلَى زَوْجِهَا

 

اگر تمام چیزهایی که در روی زمین از طلا و نقره وجود دارد و زن آنها را به خانه شوهرش بیاورد. آنگاه یک روز از روزها بر سر شوهرش منت ‏بگذارد و بگوید تو کیستی؟ این اموال مال من است. در این صورت اجر و عمل زن از بین می‏رود اگر چه از عابدترین مردم باشد. مگر اینکه توبه کند و برگردد و از شوهرش عذرخواهی کند.

 

مکارم الاخلاق ص ۲۰۲


حدیث (۳۱) امام محمد باقر علیه ‏السلام :

 

الصَّدَاقُ مَا تَرَاضَیَا عَلَیْهِ مِنْ قَلِیلٍ أَوْ کَثِیرٍ فَهَذَا الصَّدَاقُ.

 

مهریه همان چیزی است که طرفین بر آن توافق می‏کنند، کم باشد یا زیاد.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۷۸ – وسایل الشیعه ج ۲۱ ، ص ۲۴۰ ، ح ۲۶۹۸۹


حدیث (۳۲) امام صادق علیه‏ السلام :

 

مَنْ أَمْهَرَ مَهْراً ثُمَّ لَا یَنْوِی قَضَاءَهُ کَانَ بِمَنْزِلَهِ السَّارِقِ.

 

کسی که مهریه ‏ای (برای زن قرار دهد) و قصدش این باشد که به او ندهد او همانند دزد است.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج۵ ، ص ۳۸۳


حدیث (۳۳) امام صادق علیه ‏السلام :

 

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ الْبَیْتَ الَّذِی فِیهِ الْعُرْسُ وَ یُبْغِضُ الْبَیْتَ الَّذِی فِیهِ الطَّلَاقُ وَ مَا مِنْ شَیْ‏ءٍ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الطَّلَاقِ.

 

همانا خداوند عز و جل خانه ای که در آن عروسی باشد را دوست می دارد و از خانه ای که در آن طلاق است مبغوض است و همانا چیزی مبغوض تر از طلاق نزد خدای عز و جل نیست.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۶ ، ص ۵۴ – وسایل الشیعه ج ۲۲ ، ص ۷ ، ح ۲۷۸۷۵


حدیث (۳۴) حضرت محمد صلی الله و علیه و آله و سلم :

 

لَا سَهَرَ إِلَّا فِی ثَلَاثٍ مُتَهَجِّدٍ بِالْقُرْآنِ أَوْ طَالِبِ الْعِلْمِ أَوْ عَرُوسٍ تُهْدَى إِلَى زَوْجِهَا.

 

شب بیداری روا نیست، مگر در سه مورد:
۱-تلاوت قرآن.
۲-تحصیل علم.
۳-بردن عروس به خانه داماد.

 

خصال ص ۱۱۲ – دعائم الاسلام ج ۲ ، ص ۲۱۰ – جعفریات(اشعثیات) ص ۹۴


حدیث (۳۵) ابن بابویه رضی الله عنه :

 

أنّ النبیّ صلّى اللّه علیه و آله أمر بنات عبد المطّلب و نساء المهاجرین و الأنصار أن یمضین فی صحبه فاطمه علیها السلام، و أن یفرحن و یرجزن و یکبّرن و یحمدن، و لا یقلن ما لا یرضی اللّه.

 

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم امر فرمود، دختران عبدالمطلب و زنان مهاجر و انصار در شب عروسی حضرت فاطمه علیها السلام به همراه او بروند و شادی کنند، شعر و سرود بخوانند، تکبیر و حمد بگویند. و از گفتن حرف هایی که خدا بدان راضی نیست، بپرهیزند.

 

تسلیه المجالس ج ۱ ، ص ۵۴۲


حدیث (۳۶) امام صادق علیه‏ السلام :

 

زُفُّوا عَرَائِسَکُمْ لَیْلًا وَ أَطْعِمُوا ضُحًى‏

 

مراسم عروسی را در شب و مهمانی را در روز انجام دهید.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۶۶ ، ح ۲ – جعفریات(اشعثیات) ص ۱۱۰ – مکارم الاخلاق ص ۲۰۸


حدیث (۳۷)امام صادق علیه السلام :

 

 إِذَا أُدْخِلَتْ عَلَیْکَ أَهْلُکَ فَخُذْ بِنَاصِیَتِهَا وَ اسْتَقْبِلْ بِهَا الْقِبْلَهَ وَ قُلْ- اللَّهُمَّ بِأَمَانَتِکَ أَخَذْتُهَا وَ بِکَلِمَاتِکَ اسْتَحْلَلْتُ فَرْجَهَا فَإِنْ قَضَیْتَ لِی مِنْهَا وَلَداً فَاجْعَلْهُ مُبَارَکاً سَوِیّاً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ شِرْکاً وَ لَا نَصِیباً.

 

چون همسرت به خانه تو آمد، دست‏بر پیشانیش بگذار، و رو به قبله ‏اش برگردان و [دعا کن و] بگو: خداوندا!… اگر از این همسرم، فرزندی برای من تقدیر نمایی، فرزند مبارک و سالم عنایت فرمای.

 

من لایحضره افقیه ج ۳ ، ص ۴۰۲ ، ح ۴۴۰۵


حدیث (۳۸)امام صادق علیه السلام :

 

فِی الرَّجُلِ یَتَزَوَّجُ الْبِکْرَ قَالَ یُقِیمُ عِنْدَهَا سَبْعَهَ أَیَّام‏

 

از امام صادق علیه السلام سؤال شد در مورد مردی که با دختر باکره‏ ای ازدواج می‏کند، امام علیه السلام فرمودند:
شوهر یک هفته در پیش او باشد.

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۵۶۵ ، ح ۳۹ – من لا یحضره الفقیه ج ۳ ، ص ۴۲۷


حدیث (۳۹)امام باقر علیه السلام :

 

مَا مِنِ امْرَأَهٍ تَسْقِی زَوْجَهَا شَرْبَهً مِنْ مَاءٍ إِلَّا کَانَ خَیْراً لَهَا مِنْ عِبَادَهِ سَنَه

 

هر زنی که به شوهرش قدری آب آشامیدنی بدهد، پاداش آن از عبادت یک ساله بالاتر است.

 

وسائل الشیعه ج ۲۰، ص ۱۷۲ ، ح ۲۵۳۴۳


حدیث (۴۰)امام صادق علیه السلام :

 

الْعَبْدُ کُلَّمَا ازْدَادَ لِلنِّسَاءِ حُبّاً ازْدَادَ فِی الْإِیمَانِ فَضْلًا.

 

هر چه محبت مرد بر زن بیشتر گردد، بر فضیلت ایمانش افزوده می‏ شود.

 

من لایحضره الفقیه ج ۳ ، ص ۳۸۴ ، ح ۴۳۵۰ – وسایل الشیعه ج ۲۰ ، ص ۲۴ ، ح ۲۴۹۳۱


حدیث (۴۱)حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

 

ما مِن شابٍ تَزَوَّجَ فى حَداثَهِ سِنِّهِ اِلاّ عَجَّ شَیطانُهُ : یا وَیلَهُ ، یا وَیلَهُ! عَصَمَ مِنّى ثُلُـثَى دینِهِ ، فَلیَتَّقِ اللّه‏ العَبدُ فِى الثُّـلُثِ الباقى ؛

 

هر جوانى که در سن کم ازدواج کند ، شیطان فریاد بر میآورد که : واى برمن ، واى بر من! دو سوم دینش را از دستبرد من ، مصون نگه داشت . پس بنده باید براى حفظ یک سومِ باقى مانده دینش ، تقواى الهى پیشه سازد.

 

نوادر (راوندی) ص۱۲


حدیث (۴۲)حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

 

مَن تَزَوَّجَ فقد اُعطِیَ نِصفَ العِبادَهِ.

 

هر که ازدواج کند، نصف عبادت به او داده شده است.

 

بحار الانوار (ط-بیروت)ج۱۰۰ ، ص۲۲۰


حدیث (۴۳)امام صادق علیه السلام :

 

مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَهَ الْعَیْلَهِ فَقَدْ أَسَاءَ بِاللَّهِ الظَّنَّ.

 

هر که از ترس تنگدستى ازدواج نکند، همانا به خداوند سوء ظن دارد.

 

کافی(ط-الاسلامیه)ج ۵ ،ص۳۳۰


منبع : شهید آوینی old.aviny.com

احادیث این بخش با توجه به منابع ذکر شده در نرم افزار “جامع الاحادیث نور” بازبینی شده اند.


نظر بدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری