سلامت نسل ها

غذاهای مناسب برای وعده افطار را بشناسید

Rate this post
Rate this post
انتخاب غذاهای مناسب برای افطار کمک میکند تا به خوبی از عهده این فریضه الهی بر آیید. شیر و خرما، حلیم و سوپ از غذاهای مناسب برای افطار هستند.

در ماه مبارک رمضان و ایام روزهداری لازم است تا فرد روزهدار از تمامی گروههای غذایی استفاده کرده و این خوراکیها را در رژیم غذایی خود در این ماه قرار دهد. رعایت اصول تغذیهای مناسب باعث خواهد شد تا علاوه بر از بین رفتن ضعف ناشی از نخوردن غذا و اثرات کم آبی بتواند به خوبی از عهده این فریضه الهی برآمده و از برکات معنوی و روحی بیشمار این ماه بهرهمند گردد. ضمن اینکه یک ماه روزهداری اگر با رعایت اصول صحیح تغذیهای همراه باشد، به سلامت فرد کمک کرده و علاوه بر زداییدن الودگیهای روح، ناخالصیها و آلودگیهای جسم را نیز زدوده و باعث افزایش سلامت بدن میگردد. با روزهداری و حذف یک وعده غذایی، انرژی‌های ذخیره شده مازاد بر نیاز بدن که به صورت چربی انباشته شده است، کاهش یافته و باعث می‌شود نوعی جرم گیری در تمام ارگان‌های حساس اتفاق بیفتد و برخی سموم نیز از بدن خارج شوند.

توصیههایی برای انتخاب غذاهای مناسب برای افطار

با توجه به مصادف شدن ماه رمضان با فصول گرم سال و شرایط خاص روزه داری در تابستان و طولانی بودن روزها، فاصله بین وعده سحر تا افطار طولانی بوده در این زمان فعالیت سیستم گوارشی بدن بسیار کم میشود و با فرا رسیدن زمان افطار، تغییراتی در بدن به وجود می‌آید که باید با کمک تغذیه، آن را به درستی تنظیم کرد. از این رو انتخاب غذاهای مناسب بری افطار بسیار مهم است.

  • استفاده از تمام گروههای غذایی

لازم است فرد روزه دار در ایام ماه رمضان، از همه گروههای غذای اصلی شامل غلات، لبینات، سبزیها، میوه ها و حبوبات استفاده کند.

  • آبجوش و نمک

برای باز کردن افطار توصیه میشود از دو لیوان آب جوش ولرم و یا نمک استفاده شود، شروع افطار با نمک و آب جوش، بدن را آماده دریافت مواد غذایی دیگر می‌کند.

  • شیر و خرما

از دیگر غذاهای مناسب برای افطار در زمانی که میخواهید روزه خود را باز کنید، خوردن یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش و عسل است، این مواد می‌تواند قندی را که بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت و جبران کند. در زمان افطار بیشترین چیزیکه بدن نیاز دارد یک منبع انرژی سهل الوصول به شکل گلوکز است که تمامیسلول ها خصوصا سلول های عصبی به آن نیاز دارند. خرما، علاوه بر قند طبیعی، سرشار از حیات است و حاوی مواد مغذی و با ارزشی چون آهن و منیزیم است. همچنین مصرف شیر منبع مناسبی از پروتئین و کلسیم است.

  • آبمیوه طبیعی و تازه

مصرف مخلوطی از آب و آبمیوه های تازه و طبیعی نیز برای افرادی که به شیر حساسیت دارند انتخاب مناسبی برای لحظه افطار است. آبمیوه های طبیعیمنابع خوبی از قندها هستند و نیز به تعادل مواد معدنی وجبران آب از دست رفته بدن کمک می کند.

  • سوپها

یکی از غذاهای مناسب برای افطار انواع سوپ مانند سوپ جو، سوپ شیر و سوپ گندم است. ترکیبی از سبزیجات، گوشت یا مرغ و غلات موجود در سوپ برای افطار بسیار مناسب است و مواد ضروری مورد نیاز را به بدن می رساند.

  • حلیم

انواع حلیم نیز یکی از بهترین غذاهای مناسب برای افطار است. حلیمی که با گوشت بدون چربی تهیه شده باشد میتواند پروتئین، کربوهیدرات و انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند و شامل چهار گروه غذای اصلی میگردد.

  • نان سنگک به همراه پنیر و گردو

انتخاب نان سنگک که از بهترین انواع نان است به همراه پنیر و گردو و مقداری انگور یکی از بهترین خوراکی ها برای وعده افطار است. پس از صرف این غذای سبک و مقوی میتوانید به فاصله یک تا دو ساعت بعد از آن شام مورد نظر خود را نوش جان کنید.

  • مغزهای گیاهی

مغزهای مختلف مثل پسته، بادام، فندق و نخودچی را همراه کمی شکر آسیاب کرده و در فاصله افطار تا سحر میل کنید، همچنین میتوانید با مخلوط کردن آنها با شیر و آرد برنج یکی از غذاهای مناسب برای افطار که فوق العاده مقوی و انرژی زا بوده به نام حریره بادام را آماده کرده و نوش جان کنید.

  • انواع میوه و سبزی

خوردن انواع سبزیها و میوهجات به خصوص کاهو، گلابی ، انگور ، هلو ، هندوانه، گرمک، طالبی و انجیر توصیه میگردد. میوهها به علت داشتن پتاسیم فراوان در ایجاد تعادل نمک در خون دخالت می کنند ضمناً چون حاوی آب فروانی هستند برای پیشگیری از تشنگی مفید می باشند. همچنین با مصرف مقدار مناسب میوه و سبز در وعده افطار از بروز یبوست در ایام ماه رمضان پیشگیری میشود. زمان مناسب مصرف میوه پس از شام یاقبل از خواب به عنوان یک میان وعده می باشد.

سایر توصیهها برای وعده افطار

  • از نوشیدن آب سرد و انواع آبمیوه و نوشابه های گازدار در وعده افطار پرهیز کنید. خوردن آب و نوشیدنیهای خیلی سرد و به قولی «تگری» در زمان افطار بسیار مضر و آسیب رساننده به سیستم گوارشی، کبدی و هضمی است. پس بعد از گذشتن زمان مناسب از غذا خوردن، نوشیدن آبی که خیلی سرد نباشد، آبمیوه و شربتهای سنتی مانند عرق کاسنی، عرق نعنا، عرق بهار نارنج و بیدمشک، شربت تخم شربتی و خاکشیر مفید است.
  • در وعده افطار سعی کنید آرام غذا خورده و لقمهها را بخوبی بجوید. از زیادهروی و پرخوری در خوردن افطار جدا پرهیز نمایید.
  • از خوردن غذاهای پر ادویه، شور و سرخ کردنی‌ها پرهیز شود زیرا باعث شدت عطش می‌شوند.
  • در صورتی که قصد، خوردن شام داشته باشید باید با فاصله زمانی مناسب از خوردن افطاری باشد. این‌طور نباشد که بلافاصله بعد از خوردن افطار اقدام به خوردن شام شود.
  • از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحرپرهیز کنید، چرا که مصرف این مواد سبب می شود تا هنگام سحر به دلیل پربودنمعده، میل به غذا کاهش پیدا کرده و در نتیجه مواد غذاییلازم به بدنتان نرسد.

منبع :setare.com


نظر بدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری